Únor 2012

Vícetrupé lodě

17. února 2012 v 17:54 | gabča |  technika

Vícetrupé lodě

Katamarán je dvoutrupé plavidlo,trimarán má trupy dokonce tří-centrální je zpravidla mohutnější a po stranách lodi jsou další dva užší trupy.V obou případech má takové plavidlo větší stabilitu na vodě a při běžně velkých vlnách se nekymácí tolik jako klasická loď.Vícetrupná plavidla vyvinou dokonce při stejném výkonu či velikosti až třikrát vyšší rychlost než klasické lodě.Je to díky jejich nízké hmotnosti a malé ploše,která klade menší odpor vodě.

PRO REKREACI
U klasické plachetní jachty,která pluje pod plachtami šikmo proti větru,dochází k náklonu lodi. Zjednodušeně rečeno čím je vítr silnější,tím více se plachetnice naklání.Aby se nepřevrátila,má loď pod trupem dolů prodloužený kýl se zátěží,která plachatnici vyvažuje.Plachetní katamarán pro rekreační plavbu lze naklonit jen velmi ztěžka.Jízda na něm je proto pomalejší,ale o to pohodlnější.Vzhledem k tomu,že katamarán nemá kýl,je možné s ním plout i blíže na mělčinu,případně i vyjet na písčitou pláž.



Májské počty

16. února 2012 v 19:43 | gabča |  dějepis

Májské počty

Mayové jsou podle různých vědců právě tou civilizací,která lidstvu vymyslela nulu.Jak ji zaznamenávali,si můžeme prohlédnout na obrázku.Jejich početní soustava nebyla jako ta naše desítková,používali dvacítkovou.Číslice zapisovali jako tečky nebo čárky.Dvacítku napsali tak,že to byla jednička-tedy tečka a pod ní napsali nulu.


klíšťata

10. února 2012 v 18:18 | gabča |  přírodopis

klíšťata

Klíšťata jsou u nás nejzávažnější přenašeči nákaz.V roce 2009 bylo na území České republiky nahlášeno přes 4000 případů lymské boreliózy.Inkubační doba tohoto onemocnění se pohybuje od 2 do 32 dní.Častým příznakem je rozšiřující se červená skvrna v místě přisátí.Mohou se objevovat i horečka,bolesti ve svalech a únava.Klíšťata mohou přenášet také klíšťovou encefalitidu,babesiózu,ehrlichiózu.....

V prvé řadě je důležité správně se do přírody obléct.Pokud půjdeš do lesa,určitě si vezmi dlouhé,nejlépe světlé kalhoty a tričko s dlouhým rukávem.Než vyrazíš,nastříkej si doma boty a nohavice vhodným repelentem proti klíšťatům.Samozřejmostí jsou uzavřené boty.

Nejčastěji se klíště zapíjí v podkolenní jamce,podpaží a ve tříslech.Po každém návratu z přírody domů se okamžitě prohlédni.Čím déle klíště saje,tím více škodlivých látek může do tvého těla pustit.

Nikdy nenanášej na přisáté klíště žádné masti nebo oleje,udusily by ho.Klíště vyjmi pinzetou nebo kleštičkama. Nejosvědčenější metoda je klíště uchopit co nejblíže kůži a kývavými pohyby jej vyviklat.Ranku po vyjmutí klíštěte vydezinfikuj.


létání

10. února 2012 v 17:39 | gabča |  technika

Začátek létání

O létání snil člověk už od pradávna.Všechny pokusy napodobit ptáky a přiblížit se nebi však dosud ztroskotaly.Páni Montgolfierovése poučili z chyb svých předchůdců a nezkoušeli vymyslet pro lidské létání žádná křídla.Věděli že taková,která by člověka vynesla do vzduchu,sestrojit prostě nejdou.

Všimli si ale,že nahoru stoupá horký vzduch.Když se jim naplní balon a pod něj se zavěsí koš s nákladem,celá konstrukce se vznese do vzduchu a stoupá, dokud plyn nevychladne.Bratry napadlo, že na tomto principu by mohli vytvořit i dopravní prostředek vhodný pro člověka.Je jen potřebapod balon umístit nějaký zdroj tepla, který bude vzduch neustále udržovat v horkém stavu.Čtvrtého června 1783 takový horkovzdušný balon (bez posádky) poprvé mohla vidět veřejnost.

Devatenáctého září téhož roku Montgolfierové výsledek svých pokusů demonstrovali před francouzským králem.
V koši však neseděli oni ani panovník.Prvními pasažéry se stali ovce,kachna a kohout.Balon byl z papíru polepeného hedvábím a plnili ho kouřem z vlhké slámy a ovčí vlny.Když přišla zpráva, že zvířecí posádka v pořádku přistála, ozval se obrovský potlesk.Nadšený byl i sám panovník.

Následovalo několik pokusů,kdy se v koši upoutaném k zemi nechalo vynést balonem do vzduchu pár prvních odvážlivců z řad lidí.Koncem listopadu 1783 pak vzlétli v montgolfiéře k volné plavbě vzduchem fyzik Pilatre de Rozier a markýz d'Arlandes.Jejich úspěšný let trval 25 minut a přeletěli při něm Seinu.

Fyzik de Rozier se ze slávy dlouho neradoval.Rozhodl se balonové létání zdokonalit a místo horkého vzduchu použil lehký plyn vodík.Patnáctého června 1785 se vznesl s úmyslem přeletět kanál La Manche do Velké Británie.Po pěti kilometrech ve výšce asi 900 metrů však vodík v balonu začal hořet a vybuchl.Rozier a jeho společník při pádu přišli o život a stali se prvními oběťmi letectví.

I přes tragickou nehodu se svět do vzduchoplavby zbláznil.Balony se zdokonalily,místo horkého vzduchu se používal svítiplyn,vznikl nový sport-závody v balonovém létání.Montgolfiéry se uplatnily i v prusko-francouzské válce.Jejich nevýhodou ale bylo,že se ve vzduchu špatně kormidlovaly-vítr je unášel kam chtěl.Počátkem 20.století je proto začaly vytlačovat řiditelné vzducholodě,později klasická letadla.Balony uvidíme ne obloze ještě i dnes-třeba jako turistickou atrakci.